Skylight

Alla inlägg under april 2013

Av Sandra - 30 april 2013 19:58


NHL visar sitt stöd




Amerikanska hockeyligan NHL, och dess spelarfack NHLPA, har tagit strid för HBT-personers rätt att idrotta på lika villkor.

I april har man presenterat samarbetet och projektet med "You can play".

Läs mer här.

NBA-veteranen Jason Collins har kommit ut som homosexuell. Vilket gör honom till den första aktiva, manlige sportstjärnan att komma ut i USA någonsin. 








USA. Det är i en krönika i Sports Illustrated somJason Collins, spelare i den amerikanska basketligan NBA sedan 12 år, berättar sin hemlighet.

"Jag är en 34 år gammal NBA-center. Jag är svart. Och jag är gay", skriver Collins, som därmed blir den första aktiva, manlige sportstjärnan att komma ut i USA.

Collins fortsätter:

"Jag har inte haft som mål att bli den första öppet homosexuella idrottaren i en större amerikansk lagsport. Men eftersom att jag är det, är jag glad att starta konversationen. Jag önskar att jag inte vore killen i klassrummet som höjer handen och säger "Jag är annorlunda". Om jag fick bestämma skulle någon redan ha gjort det här. Men det är det ingen som har så därför höjer jag min hand".

Levde i en lögn

Han skriver vidare att han försökte dölja sin hemlighet genom att förlova sig med en kvinna.

"Jag dejtade kvinnor när jag var yngre. Jag blev till och med förlovad. Jag trodde att jag var tvungen att leva på ett särskilt sätt. Jag trodde att jag var tvungen att gifta mig med en kvinna och uppfostra barn med henne. Jag intalade mig själv att himlen var röd trots att jag hela tiden visste om att den var blå."

NBA-spelaren får nu stöd från flera håll. Däribland förre amerikanske presidenten Bill Clinton, vars dotter Chelsea har varit klasskamrat med Colins.

– Jasons tillkännagivande i dag är ett viktigt ögonblick för professionell idrott och LGBT-människor. Jag hoppas att alla, i synnerhet Jasons kollegor i NBA, media och hans många fans visar sitt stöd och den respekt som han förtjänar, säger Clinton i ett uttalande

"Jag hoppas på det bästa"

Jason Collins spelade förra säsongen för Washington Wizards men är just nu en så kallad free agent, det vill säga klubblös, inför nästa säsong.

Tidigare har han avverkat klubbar som Minnesota Timberwolves, New Jersey Nets, Memphis Grizzlies, Boston Celtics och Atlanta Hawks.

Det återstår att se var han spelar nästa säsong – och hur hans framtida medspelare kommer att reagera.

”Jag har fått frågan om hur andra spelare kommer att svara på mitt besked. Det enkla svaret är att jag har ingen aning. Jag är en pragmatiker. Jag hoppas på det bästa men planerar för det värsta”, skriver Collins.

Källa

Av Sandra - 29 april 2013 16:07

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/16686703/800/widescreen/8c3ffee441a23/17LOVE+ELFVELIN02.JPG

Efter tre år på testosteron har Love Elfvelin, 22, bestämt sig.

Innan han helt och hållet blir man ska han plocka ut sina ägg och frysa in dem – för att någon gång i framtiden kunna få biologiska barn.

– Nu när det är möjligt vill jag ta chansen, säger han.


Avskaffandet av kravet på tvångssterilisering

I januari 2012 avslöjades det att regeringen internt kommit överens om att plocka ut frågan om tvångssteriliseringar ur den proposition som skulle läggas av regeringen. Detta ledde till en intensiv debatt. I slutet av januari och början av februari 2012 arrangerades ett antal demonstrationer, bland annat utanför riksdagshuset i Stockholm.

Debatten nådde även internationell press och en namninsamling mot de svenska tvångssteriliseringarna fick fler än 75 000 underskrifter.

I januari 2013 avskaffades steriliseringskravet, då hade omkring 800 transsexuella tvångssteriliserats. I domen fastslogs att kravet stred mot de mänskliga rättigheterna eftersom det stred mot både den svenska grundlagen och Europakonventionen. I samband med domen inleddes en process för att de som tvångssteriliserats skulle få upprättelse och skadestånd.

 


P4-dokumentären ”Frysta ägg och pappadrömmar” sändes i går. Den handlar om Love Elfvelins väg till att bli man. Han kommer att bli en av de första transpersonerna i Sverige som fryser in sina ägg och för att på så sätt kunna bli biologisk förälder.

– Om jag inte skulle vara transperson hade det känts jättekonstigt att tänka på barn redan nu, säger Love Elfvelin.

”Känns nervöst”

Han har tagit testosteron i tre år, men ska nu sluta för att få tillbaka sin menstruation.

– Det känns nervöst att leka med hormonnivåerna. Men jag har fått höra att jag inte kommer att förändras så mycket, säger Love.

Förra året uppmärksammades kampen mot tvångssterilisering av transpersoner. Lagen sa att om man juridiskt bytte kön var man tvungen att sterilisera sig. Den 10 januari 2013 kom domen som ändrade lagen.


Love blev ett ansikte utåt i kampanjen. Lagändringen förändrade hans liv och framtidssyn.

Olagligt i Sverige

Nu planerar han att plocka ut sina ägg och frysa in dem, innan han helt och hållet blir man. Sedan är det tänkt att hans partner någon gång i framtiden ska få operera in hans ägg och bära barnet. Men det är fortfarande inte lagligt i Sverige.

– Lagtexten säger att ägget måste befruktas av mannen i förhållandet. Men mannen är ju jag. Det logiska vore att ändra formuleringen för att göra det möjligt, säger Love.

Han är fullt inställd på att ta vara på chansen att få barn.

– Jag har kämpat så hårt med att få bort tvångssteriliseringskravet och då vore det dumt att inte ens försöka.

Nytt personnummer

Juridiskt blir Love man i slutet av april – då hans personnummer kommer att ha ändrats. Processen mot att bli förälder har redan börjat. Han har skickat in remiss till fertilitetsenheten i Huddinge.

– Jag gör det också för alla andra transpersoners möjlighet till att få barn i framtiden.

Källa

Av Sandra - 29 april 2013 15:50

Röd panda,  Sötchock, Djurpark, Kina, kattbjörn, Gym

Den röda pandan kör ett träningspass inför en förtjusad publik. Se den ovanligt oblyga röda pandan i artikeln.

KINA. Den röda pandan, eller kattbjörn som den också kallas, bor på den kinesiska djurparken Fuzhou Panda World.

Kattbjörnen visar upp sin styrka och sin talang i ett vbideoklipp från djurparken och den är starkare än vad den ser ut. 

Röda pandor är vanligtvis mycket skygga men den här krabaten verkar inte ha några som helst problem med uppmärksamheten, skriver Mirror

När den röda pandan gjort sitt trick får den ett litet snack från sin skötare.

Se det söta videoklippen här:

Källa

Djur · Udda
Av Sandra - 29 april 2013 15:41

Hund, Jonas Wahlstöm, benprotesJonas Wahlstöm, Hund, benprotes

Naki'os bakgrund


Hunden Naki'o förlorade i tidig ålder sina fyra tassar.

Nakio's förlorade också en del av sin svans som hundvalp när den blivit övergiven i en källare. 

På grund av avsaknade av tassar har inte Naki's kunnat leka med andra hundra och kunde bara röra sig genom att hasa sig fram på mage. 

Matte Christie Pace hämtade Naki'o på ett hem för övergivna hundar.

Naki'o är den enda hunden i världen med fyra benproteser. Skansenprofilen Joans Wahlström tycker att hunden borde avlivas.

NEBRASKA. Hunden Naki'o fick alla sina fyra tassar svårt köldskadade. Hans ägare och tillika veterinär, Christie Pace, bestämde sig för att göra allt för att rädda Naki'os fortsatta liv. 

– Jag har en svag punkt för rädda djur i allmänhet. Jag letade efter något annorlunda, unikt, säger Christie Pace till Metro. 

Efter att ha samlat in pengar till proteserna kan nu Naki'o springa, hoppa och simma igen. Jonas Wahlström, föreståndare för Skansen-Akvariet, tycker dock att det inte är ett rättvist liv för Naki'o. 

– När veterinärvården ska ha fyra benproteser på en hund då har den gått för långt. Det är ett sentimentalt förlängande av hundens lidande. Det finns en gräns när det gäller djurvård och den gränsen bör vara avlivning. Jag är tveksam till att svenska veterinärer skulle ställa upp på det här, säger Jonas Wahlström till Nyheter24.

"Inte en lycklig hund"

Christie Pace lyckades bara samla ihop pengar för två benproteser men de veterinärerna som gav Naki'o sina benproteser gav hunden de två sista benproteserna gratis, skriver Metro. Något som verkar varit helt onödigt enligt Jonas Wahlström.

– Jag tror inte det där är en lycklig hund. Den har utsatts för ett förlängt leverne och därmed också ett förlängt lidande. Den kan fortfarande inte leva som en hund ska och vill kunna leva.

Skjuter sina hundar

Hur tycker då Joans Wahlström att man bör agera när en hund blivit svårt skadad eller är för gammal?

– De generationer av dvärgtaxar jag har haft, när de blivit så gamla så att synen försvinner, de blir blinda och de lider, då gör jag det enkelt för hunden och sorgligt för mig. Jag har tagit hunden på en sista liten promenad ut i skogen och tagit med mig min bössa. Sedan säger det klick och hundens lidande är över. Då har hunden dött lycklig och ovetande. Sedan har jag gråtit som ett barn efteråt. 

Se ett videoklipp på Naki'o här:

Källa

Av Sandra - 25 april 2013 17:42

VideoExtra, Katt, Gas, Hajdräkt

Vi vet att Youtube svämmar över av katt-videoklipp, Men vi kan nästan lova att du aldrig tidigare sett en katt i hajdräkt ridandes på en robotdammsugare på jakt efter en gås.

Inflationen av kattklipp på nätet har fått kreativiteten att flöda hos åtminstone en Youtubeanvändare. För att göra succé på videosajten räcker det inte längre med en katt som ramlar. Nej, det gäller att ta i med hårdhandskarna.

Vad sägs om en katt i hajdräkt ridandes på en robotdammsugare som jagar en gås? Inte tillräckligt? Då slänger vi in en hund utklädd till hammarhaj också.

Se Youtubeklippet här:

Källa

Av Sandra - 25 april 2013 17:37

Reklam, dans, Barn, Vatten, Musik, EvianBarn, Reklam, dans, Evian, Vatten, MusikVatten, Musik, Evian, dans, Reklam, BarnReklam, Vatten, Musik, dans, Barn, Evian

Gulliga barn, dans, bra musik. Vattenföretaget Evians nya reklam har allt - utom vatten.

Evian säljer, som kanske bekant, vatten. Vad det egentligen har att göra med dansande barn är något oklart men vad som står klart är att deras nya reklamfilm är en hejdundrande supersuccé.

Åtminstone sett till antalet visningar. Bara fem dagar efter att reklamfilmen hade premiär har den fått otroliga 32 miljoner visningar på Youtube.

Det nuvarande rekordet för flest antal visningar av en reklamfilm hålls för närvarande av just Evian. Även den innehöll dansande barn och har i dagsläget över 66 miljoner visningar.

Kommer den nya reklamen att slå den gamla?

Se den nya reklamen här:


Och den gamla rekordhållaren här:

Källa

Musik · Udda
Av Sandra - 25 april 2013 17:33

vattenhål, mystiskt vatten, Mystiskt, virvlarvirvlar, mystiskt vatten, Mystiskt, vattenhålvirvlar, vattenhål, Mystiskt, mystiskt vattenmystiskt vatten, virvlar, vattenhål, Mystisktmystiskt vatten, virvlar, Mystiskt, vattenhålvirvlar, mystiskt vatten, vattenhål, Mystisktvirvlar, Mystiskt, mystiskt vatten, vattenhål

Det mystiska hålet förbryllar och än så länge är det ingen som har en riktigt förklaring.

En videoklipp från Lettland visar en virvel av vatten som drar ner isblock, jordmassa och växter ner i sjön. Även vattnet ser ut att försvinna och var allt tar vägen är oklart. Det ser ut som någon dragit ur proppen ur sjön. 

Vissa, däribland Daily Mail, tror att det rör sig om ett så kallat slukhål under vatten. Men det gör det inte enligt Björn Lund, universitetslektor i seismologi i Uppsala. 

– Slukhål bildas av att det är vatten i rörelse under marken men om slukhålet är täckt med vatten redan så bildas det inte ett hål på samma sätt, säger han till Nyheter24

"Skulle kunna vara en malström"

Björn Lund menar att det borde finnas något utlopp för vattnet på någon annanstans. 

– Vattnet måste ta vägen någonstans. Något sorts hål är det ju men inget slukhål. Det skulle kunna vara en malström men de borde det inte vara om hålet bildats i en sjö och de brukar bete sig på ett annat sätt.

Många frågetecken kvarstår, vad tror du?

Se det mystiska hålet i videoklippet:

Malström


Malström, även kallat tidvattenström, är en kraftig virvelrörelse i vattnet i trånga sund som framkallas av ebb och flod. 

En malström bildas när stora vattenmassor kommer in i smala sund och inte hinner rinna tillbaka på grund av ett starkt inflöde. 

Resultatet blir en vattensamling som med hög kraft rinner tillbaka och skapar stora vattenvrivlar. 

Föremål som kommit in i en malström dras mot vattenvirvelns mitt och sugs där ned


Källa


Natur · Udda
Av Sandra - 24 april 2013 13:37

Fisk, Rocka, Monsterfisk, rekordMonsterfisk, rekord, Rocka, FiskRocka, rekord, Monsterfisk, FiskMonsterfisk, Rocka, Fisk, rekordRocka, Fisk, rekord, Monsterfisk

En hälleflundra på 202 kg, eller en rocka på 107 kilo. Det är inte bara fula fiskar som simmar i världshaven, det är rejält stora fiskar också. De flesta rekordfiskar fångas och dödas, men inte alla. David Griffith släppte tillbaka sin rekordrocka i havet.

Efter en fajt på 90 minuter fick fiskaren David Griffiths upp sin monsterfisk. En rocka på hela 107 kilo blev belöningen. Det hade kunnat bli ett nytt engelskt rekord, men Griffiths gick inte med på villkoren för det. 

– Jag vill inte döda en fisk för en bit papper, sa fiskaren till Mirror. 

Villkoret var alltså att fisken skulle mätas och vägas på land, men fiskaren ville inte döda rockan för det. Griffiths och besättningen på båten hann dock mäta rockan innan de kastade tillbaka den i havet igen. 183 cm bred och 213 cm lång simmar nu rockan vidare i havet utanför Oban, Skottland.

Källa


Djur · Udda

Translate

Always in my heart

Presentation

Välkommen till Sveriges enda blogg om Larry Stylinson!

Jag heter Sandra och är 19 år, jag har ett stort intresse för människor och våra skillnader och likheter. 
Visa min presentation

Sanningen om Larry Stylinson

Larry Stylinson - Är namnet för romansen mellan Louis Tomlinson och Harry Styles från One Direction. One Direction var med i X-Factor 2010 där de kom på tredje plats. Namnet kom från början när flera fans märke att Louis och Harry var närmare än de andra killarna.(Liam,Niall och Zayn) Först var det ett 'bromance' namn, att de bara var jättenära vänner men sedan började vissa av fansen märka att det fanns mer under ytan. Och då splittrades fandomen i två delar de som såg deras kärlek och de som trodde på lögnerna. Larry shippers kallas vi som såg, trodde och stöttade deras kärlek. 

Omröstning

Har du lärt dig något nytt här?
 Ja
 Nej

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Kategorier

Letar du efter något speciellt?

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tips

Racing Extinction Se här med svensk text: https://nyafilmerhd.com/racing-extinction/

Böcker

Catch My Breath 

En fantastisk bok som du behöver läsa om du är ett fan av One Direction så att du lättare ska kunna förstå deras liv.

Veckans Musik

Hjälp till!

Home.     


Skapa flashcards