Skylight

Direktlänk till inlägg 23 februari 2014

Jämställdhet är viktig – även i dataspelsvärlden

Av Sandra - 23 februari 2014 12:19


Halvnakna kvinnor, miljontals spelare. Vill du som kvinna spela ett onlinespel där din karaktär inte behöver gå runt halvnaken? Vill du inte att din pojkvän ska glo på kvinnokroppar varje gång han loggar in på datorn? Spelkulturens svar i dag är, sorgligt nog: ge upp.

Jag är en 14-årig tjej som tillbringar all min fritid framför datorn. Det är roligt att spela onlinespel – men mindre roligt när du inser att nio av tio spel knappt erbjuder din kvinnliga karaktär kläder medan manliga karaktärer kan ha maffiga rustningar med matchande vapen. Även om jag just när det gäller rollspel tycker om att gestalta manliga karaktärer påverkar kvinnosynen mig ändå. Spelvärlden påverkar oss. Vill vi ha jämställdhet i framtiden, måste vi ha jämställdhet i spelvärlden, där framtidens vuxna växer upp.

Frågan är hur vi ska åstadkomma detta när spel på spel släpps utan någon som helst förändring. En ny expansion till det populära World of Warcraft (WoW) har blivit avslöjad, men jag ser inga tecken på förändring. De bilder jag sett på nya raser som tillkommer i spelet föreställer killar.


Vi kämpar för jämställdheten i vad vi kallar det verkliga livet, men en ungdom i dag spelar tillräckligt mycket för att ta åt sig av spelen. Sexismen växer fram, kryper ut ur spelkonsolen och in i din hjärna. Spel där kvinnor framställs som svaga, sexiga slagpåsar kan sätta i gång något i de miljoner ungdomarna som spelar slut på sin fritid.

Jag som tjej kallas en ”kvinnlig gamer”, som man tydligen benämns när man råkar ha en vagina. Ska vi döpa killarna till ”manliga gamers” också? Nej, skulle inte tro det. Det stinker sexism i större delen av cyberrymden, om du inte har lust att spela ett ”makeover” eller ”dress up” spel. Jag vill så gärna se världen i datorskärmen en plats där jag kan vara mig själv.


Tharos Gröning skriver att en undersökning som gjorts i lajv-Sverige berättar att 86 procent av alla unga flickor som börjar lajva gör det som blodsslav i ”Vampire” eller prostituerad eller piga i något fantasylajv. (Lajva är ett annat ord för rollspel, förekommer ofta i verkligheten men också online, som jag själv föredrar.)

”I dataspelen är det lika illa. ”World of Warcraft” och ”Rift” är mer en utgåva av Victorias secret än datorspel. ”GTA V” har bara män i huvudrollen”, skriver han. Jag har spelat WoW och är inget fan, mest för att det inte är särkilt roligt, men också för att jag blir så extremt avundsjuk när mina bröder traskar in med en enorm karaktär, klädd i en maffig rustning och har vapen som matchar perfekt. Sen kommer min pyttelilla, smala och lättklädda karaktär och ser så underlägsen ut att man nästan vill gråta. I den första trailern som släpps för WoD ser jag en kvinnlig karaktär, i två sekunder.

”Men sluta lipa och spela som kille då” – jag kan nästan höra kören av manliga stämmor i mitt huvud, trogna spelare som försvarar sitt älskade spel. Men jag är en kvinna, någon gång ibland så vill jag också se maffig och cool ut även om jag har bröst, kan inte jag få det då?

 

Det har gått så långt att kvinnor som spelar online låtsas vara män för att de är rädda att bli påhoppade, på grund av sitt kön. Vi försöker utrota sexismen i det verkliga livet, vi slåss för jämställdheten men tycks ha glömt bort cyberrymden. Blizzard, Rockstar och alla dessa spelskapare, vad håller ni på med? Ni får inte glömma att det är halva jordens befolkning vi pratar om.

Julia Essell

Källa

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 18 augusti 2018 13:16

    You gotta consider her a living person, that's it! You're either living or you're not. You ain't little, you ain't a girl, you ain't a boy, you ain't strong or smart, you're alive."— Charles   ...

Av Sandra - 15 augusti 2018 16:14

  En Squitten är en katt med korta eller deformerade framben och normallånga bakben. Namnet är en blandning av squirrel och kitten eftersom katterna liknar ekorrar. Sjukdomarna som kan leda till Squitten är radial hypoplasia (underutvecklade under...

Av Sandra - 14 augusti 2018 15:27

  Mantelbältan är det minsta bältdjuret och beskrevs för första gången 1825 av Richard Harlan. Den har små ögon, vitgul päls och ett ljusrosa skal. Den är aktiv på natten och lever ensam. Den äter insekter, maskar, sniglar och rötter. Mantelbältan...

Av Sandra - 14 augusti 2018 12:45

  Har du en katt med onormalt många tår? Då kan du ha en katt med Polydaktyli en såkallad Skeppskatt. Normalt sett har en katt 18 tår, 5 där fram och 4 där bak men en skeppskatt kan ha så många som 28 tår. Det är vanligast för katter att ha Polyda...

Av Sandra - 13 augusti 2018 15:54

  I USA har det spridits mycket bilder på en hummer som fångades i Maine, vad är så speciellt med just den här hummern? Den är 1 av 100 miljoner. För den har nästan inga färgpigment så pass att den kan liknas med albino. Orskaken? Forskare har ...

Translate

Always in my heart

Presentation

Välkommen till Sveriges enda blogg om Larry Stylinson!

Jag heter Sandra och är 19 år, jag har ett stort intresse för människor och våra skillnader och likheter. 
Visa min presentation

Sanningen om Larry Stylinson

Larry Stylinson - Är namnet för romansen mellan Louis Tomlinson och Harry Styles från One Direction. One Direction var med i X-Factor 2010 där de kom på tredje plats. Namnet kom från början när flera fans märke att Louis och Harry var närmare än de andra killarna.(Liam,Niall och Zayn) Först var det ett 'bromance' namn, att de bara var jättenära vänner men sedan började vissa av fansen märka att det fanns mer under ytan. Och då splittrades fandomen i två delar de som såg deras kärlek och de som trodde på lögnerna. Larry shippers kallas vi som såg, trodde och stöttade deras kärlek. 

Omröstning

Har du lärt dig något nytt här?
 Ja
 Nej

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Kategorier

Letar du efter något speciellt?

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tips

Racing Extinction Se här med svensk text: https://nyafilmerhd.com/racing-extinction/

Böcker

Catch My Breath 

En fantastisk bok som du behöver läsa om du är ett fan av One Direction så att du lättare ska kunna förstå deras liv.

Veckans Musik

Hjälp till!

Home.     


Ovido - Quiz & Flashcards