Skylight

Alla inlägg under september 2013

Av Sandra - 10 september 2013 16:15

Den globala upppvärmningen gör en u-sväng och i stället går vi mot en period av kallare klimat – det hävdar flera forskare enligt brittiska Daily Mail. Tidningen hänvisar till en läckt rapport till FN:s klimatpanel som man har tagit del av.

Uppvärmningen av jorden har helt enkelt pausats och i stället går vi mot en global nedkylning. Kylan kommer att bita sig fast till mitten av århundradet. Forskarna menar att ett tecken på ett kallare klimat är att istäcket i Arktis har ökat med 60 procent jämfört med samma period förra året.

”Inne i kallare trend”

Den amerikanska klimatprofessorn Judith Curry säger till Daily Mail att havstemperaturen antyder att vi går mot "en kallare trend", precis som i perioden mellan 1965 till 1975.

Professor Anastasios Tsonis vid universitetet i Wisconsin anser även han att uppvärmningen har avtagit.

– Vi är redan inne i en kallare trend som jag tror kommer att hålla i sig de närmaste 15 åren. Det råder inga tvivel om att uppvärmningen från 1980- och 90-talet har stannat av, säger han till Daily Mail.

”Det är helt obefogat”

Men SMHI här i Sverige tycker inte att man kan hävda en global nedkylning på grund av ett större istäcke i Arktis i år.

– Jag tycker att det är helt obefogat att dra sådana slutsatser från ett enda år, säger Ralf Döscher, klimatforskare vid SMHI.

Han förklarar att istäckets storlek varierar från år till år men att den övergripande utvecklingen inte går att ta miste på.

– Trenden är väldigt tydlig och den har varit nedåtgående sedan 70-talet. Att isen återhämtar sig vissa år är helt normalt.

Smälttakten ökar

Enligt Ralf Döscher har takten som isen smälter i ökat på senare år.

– Efter år 2000 har trenden intensifierats och blivit starkare. Det gäller inte bara istäcket – isvolymen blir mindre och isen blir yngre.

Bakom den ökade smälttakten ligger en ökad medeltemperatur.

Världen har varit som allra varmast inom den senaste 10-årsperioden, enligt Ralf Döscher. På senare år har temperaturökningen dock stagnerat, något som kan ha flera olika förklaringar.

– Det finns olika teorier om varför det är så. Men det kan vara så att havet tar upp mer värme så att man inte ser den i atmosfären, säger Ralf Döscher.

Källa

Av Sandra - 9 september 2013 15:57

Leukemisjuke Stilijan Petrov arrangerade under söndagen en välgörenhetsmatch på sin gamla hemmaarena Celtic Park. Med i matchen var bland annat Henrik Larsson – men det var One Direction-stjärnan Louis Tomlinson som snodde all uppmärksamhet – med en spya.

I våras tvingades Aston Villas Stilijan Petrov att sluta med fotboll på grund av hans insjuknad i leukemi. Under söndagen spelade bulgaren tillsammans med bland annat Henrik Larsson en välgörenhetsmatch för att dra in pengar till forskning om sjukdomen. Med i matchen var även One Direction-stjärnanLouis Tomlinson som även har blivit lovad speltid i Doncaster Rovers. 

Tomlinson hade det dock tufft på planen. När han skulle rensa bort bollen från straffområdet blev han tacklad av Aston Villas Gabriel Agbonlahor som i den här matchen spelade för Stilijans XI – och fick ganska ont. 

När han sedan blev utbytt för sitt Celtic XI kunde inte Tomlinson hålla sig – utan spydde precis utanför linjen. 

Frågan är hur bra One Direction-stjärnans kondition egentligen är?

Vackrast i matchen var dock publikens hyllning till Stilijan Petrov som överväldigades och inte kunde hålla tillbaka tårarna. 

Källa1 Bildkälla

Det värsta var nog att hans pojkvän inte var där och kunde ta hand om honom som förra gången. (x,x)

Av Sandra - 9 september 2013 15:50

                                 

Den 31 augusti hade den nya hyresvärden i en av husbåtarna i Västra Hamnen i Malmö inflyttningsfest.

På takterassen var ett stort partytält uppspänt och drygt 40 människor drack, dansade och skrattade.

Men vid 20:20 byttes feststämningen mot panik.

Den höga husbåten klarade förmodligen inte tyngden från människorna - och kantrade rakt ner i kanalen.

– Jag satt hemma i min båt och hörde skriken. Jag förstod på något sätt direkt vad som hade hänt och rusade dit, berättar Sebastian Idzaksson, 36.

”Jag skrek "ring 112” – sedan hoppade jag i”

Vid sidan av sitt vanliga jobb som fiberelektriker arbetar han ideellt som hamnkapten i hamnen.

När han såg vad som hade hänt tvekade han aldrig.

– Människor stod uppe på bron och fotade. Jag skrek "ring 112", sedan hoppade jag i kanalen.

Via ytterdörren, som nu pekade uppåt, tog han sig in i husbåten och ner i det 16-gradiga vattnet.

– Det första jag fick syn på var några killar som försökte få upp en dörr. En av dem sparkade upp dörren och fick ut en kvinna som fastnat inne på toaletten. Senare fick jag höra att hon var rörelsehindrad. De hjälpte henne ut medan jag simmade vidare, berättar Sebastian.

I rum efter rum simmade Sebastian runt och letade efter människor.

Han hjälpte en svårt skadad kvinna ut och fortsatte sedan söka av vattnet, långt efter att räddningstjänsten kommit till platsen.

– När de kom dit ropade jag att jag ville ha en ficklampa, sedan gav jag mig ner igen. När dykarna kom dit dirigerade jag dem att leta där jag inte hade kommit åt, säger Sebastian.

Han bedömer att han var i vattnet i drygt en halvtimma.

– Men till slut skallrade mina tänder för mycket. När någon frågade hur det var med mig kunde jag inte få fram ett ord.

Av en polisman fick Sebastian en brandfilt och kunde gå hem till sin flickvän, som bor precis intill.

– Jag satte mig i duschen, drog på varmvattnet och var där inne i säkert en timme.

”Det var kaos – Sebastian gjorde ett enormt jobb”

Trots att han var den enda av åskådarna runt husbåten som hoppade i kanalen vill inte Sebastian bli kallad hjälte.

– Det var många fler som hjälpte till, jag gjorde bara vad jag hade velat att någon skulle ha gjort om jag var fast under vatten, säger han.

Sebastian lyfter särskilt fram killarna från festen som fick ut kvinnan från toaletten.

– De är de riktiga hjältarna. De slog sönder dörren och räddade hennes liv, säger han.

Totalt skadades åtta personer i olyckan, varav en allvarligt.

Att ingen omkom kallar Anders Wollter, en av brandmännen som var först på plats, för "mirakulöst".

– Det var helt kaos på platsen, men Sebastian hoppade i. Han gjorde ett enormt jobb, säger han.

Källa

Av Sandra - 9 september 2013 15:34

En lista över saker Harry Styles har förnekat:

  • Att kyssa Niall (x)
  • Att dejta Nick Grimshaw (x)
  • Att dejta Caggie Dunlop (x)
  • Att dejta Emma Ostilly (x)

En lista över saker Harry inte har förnekat trots att det har tagits upp fyra gånger:

  • Att dejta Louis Tomlinson (x)

En lista över saker Harry har bekräftat på video:

  • Att dejta Louis Tomlinson (x)
Av Sandra - 8 september 2013 19:42

 Fotografen Jim Bailey är också ett självutnämnt time-lapse-proffs och det är något vi kan se i detta klipp som spelades in i Arkansas, USA.

Klippet visar hur molnen och ovädret rör sig i rasande snabb takt.

Och visst blir man lite rädd när man ser vad Moder Jord lyckas åstadkomma?

Titta på klippet här:


Källa

Translate

Always in my heart

Presentation

Välkommen till Sveriges enda blogg om Larry Stylinson!

Jag heter Sandra och är 19 år, jag har ett stort intresse för människor och våra skillnader och likheter. 
Visa min presentation

Sanningen om Larry Stylinson

Larry Stylinson - Är namnet för romansen mellan Louis Tomlinson och Harry Styles från One Direction. One Direction var med i X-Factor 2010 där de kom på tredje plats. Namnet kom från början när flera fans märke att Louis och Harry var närmare än de andra killarna.(Liam,Niall och Zayn) Först var det ett 'bromance' namn, att de bara var jättenära vänner men sedan började vissa av fansen märka att det fanns mer under ytan. Och då splittrades fandomen i två delar de som såg deras kärlek och de som trodde på lögnerna. Larry shippers kallas vi som såg, trodde och stöttade deras kärlek. 

Omröstning

Har du lärt dig något nytt här?
 Ja
 Nej

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Kategorier

Letar du efter något speciellt?

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tips

Racing Extinction Se här med svensk text: https://nyafilmerhd.com/racing-extinction/

Böcker

Catch My Breath 

En fantastisk bok som du behöver läsa om du är ett fan av One Direction så att du lättare ska kunna förstå deras liv.

Veckans Musik

Hjälp till!

Home.     


Skapa flashcards