Skylight

Alla inlägg under september 2013

Av Sandra - 17 september 2013 19:24

John Wayne Gacy

Gacy Jr växte upp med en far som slog honom, kallade honom för homosexuell och anklagade honom för att söka uppmärksamhet med sina hälsoproblem (John Wayne Gacy hade hjärtfel och drabbades ibland av blackouts efter en huvudskada). Trots detta älskade Gacy sin far och gjorde allt för att vara honom till lags. 1964 gifte sig Gacy med en arbetskamrat.


I december 1968 dömdes han emellertid för att ha haft sex med en pojke. Gacy erkände anklagelserna och dömdes till 10 års fängelse. Hans fru begärde och fick skilsmässa och Gacy sade att han aldrig ville se henne eller barnen igen. I fängelset uppförde sig Gacy mönstergillt. Han benådades efter 18 månader och frisläpptes den 18 juni 1971.

Efter frisläppandet flyttade Gacy till sin mor i Chicago och fick arbete som kock. I juni 1972 gifte han sig med Carole Hoff, men då hanshomosexualitet gradvis kom att påverka äktenskapet, skilde de sig.

Gacy hade nu en egen byggfirma och engagerade sig även politiskt i det demokratiska partiet. En del av sin fritid tillbringade han på det lokala barnsjukhuset där han, utklädd till clownen ”Pogo”, roade barnen. Den politiska karriären fick ett abrupt slut, när det återigen uppstod rykten om olämpliga förbindelser med tonårspojkar. Ryktena uppstod i samband med att ett antal tonårspojkar försvann, varav några var anställda vid eller på annat sätt kommit i kontakt med Gacys byggfirma. 

När undersökningarna slutförts hade 33 lik återfunnits. Dock kunde man endast identifiera 25 av de döda personerna, eftersom flera av liken var alltför förruttnade. De yngsta offren var 14-åriga Samuel Stapleton och Michael Marino, de äldsta 21-åriga Russell Nelson och James Mazzara. Den 13 mars 1980 dömdes Gacy till döden för 33 mord.

I fängelset började Gacy måla, mestadels färgglada clownporträtt som blev populära och utställda på flera gallerier runt om i USA. Den 10 maj 1994 avrättades han med giftinjektion på Stateville Correctional Center i Illinois. Hans sista ord var enligt uppgift ”Kiss my ass”

En av de bisarra detaljerna i historien om Gacy är hans extraknäck som clownen Pogo, en bisyssla som han också utnyttjade vid sina mord. Gacys favoritmetod var att lura unga män till sitt hem och sedan säga att han skulle visa en utbrytarlek han brukade göra med barnen. Han tog fram ett par handbojor, lurade i den besökande att de inte var äkta och övertalade offret att ta dem på sig. När de väl var på slog eller drogade Gacy ner offret med kloroform. Efter detta våldtog, torterade och kvävde Gacy sitt offer. Kroppen stuvade han in i ett utrymme under sin enplansvilla. Många av de som mördades var unga hemlösa män som försörjde sig som prostituerade i centrala Chicago. Fem av de mördade var tonårspojkar som arbetade på Gacys byggfirma.


ANNONS
Av Sandra - 17 september 2013 16:03

En trädleopard vid namn Kailin rymde från sin inhägnad på Parken Zoo i Eskilstuna på måndagsmorgonen och tre mushjortar miste livet.

– På något sätt har hon lyckats att ta sig ut, säger Irja Bäckström, vd på Parken Zoo, till TT.

Leopardhonans inhägnad ligger i den så kallade Asienpaviljongen och eftersom hon aldrig tog sig utanför paviljonghuset, med låsta dörrar, var det aldrig någon fara för människoliv.

– Nu gör vi allt vad vi kan för att undersöka vad som hände, säger Bäckström.

Parken Zoo har, sen incidenten, stängt ner Asienpaviljongen och flyttat samtliga av kattdjuren tillbaka till sina burar vilket har tagit längre tid än väntat. Efter att ha låst in djuren inleddes utredningen med att lösa mysteriet kring hur Kailin kunde ta sig ur sin bur.

Enligt vd:n har något liknande inte inträffat tidigare och det var inga problem att fånga leoparden.

– Vi sövde ner henne med en pil och lade tillbaka henne i inhägnaden. Vi hade veterinär på plats och allt gick bra, säger Bäckström till Eskilstuna-Kuriren.

Källa

ANNONS
Av Sandra - 16 september 2013 16:12

 

I 20 månader har vraket efter Costa Concordia väntat på att bärgas från oycksplatsen utanför ön Giglio på Italiens västkust.

 4 200 passagerare fanns ombord när fartyget natten till 14 januari 2012 gick på grund.

 32 personer omkom i olyckan, varav två – en italiensk turist och en indisk besättningsman – är ännu saknade.

 Costa Concordia, en av världens största lyxkryssare, är 289 meter lång och väger 114 500 ton, motsvarande 11 Eiffeltorn.

 Bärgningen har planerats av 500 ingenjörer och beräknas kosta fem miljarder kronor.

 Fartyget ska rullas upp på en plattform, som liknats vid en stödkrage,  som väger 114 000 ton.

 Under skrovet har experterna placerat 18 000 ton cement i behållare som ska ta emot tyngden när fartyget tippas upp med en hastighet av tre meter/timme.

 500 personer från 24 länder ingår i dagens räddningsoperationen som planeras ta 10-12 timmar.

 Fyra besättningsmän och en rederianställd dömdes i juli till fängelsestraff på grund av sitt agerande vid olyckan.

 En person – kaptenen Francesco Schettino – väntar fortfarande på att rättegången mot honom om dråp ska avslutas.

Av Sandra - 16 september 2013 15:59

Vid niotiden gick starskottet för räddningsoperationen som, enligt Nick Sloane, satt igång väldigt krafter.

– Vi är tvungna att slutföra den vad som än händer, sa han inför bärgningen.

Planerats i ett år

De sedan ett år planerade momenten som på cirka tio timmar förväntas räta upp Costa Concordia styrs från ett kontrollrum som vilar på en plattform mittemot fartygets för.

Åtta tv-monitorer följer hur de inprogrammerade stegen går och om något oförutsett händer.

Inför dagens insats intygade Sloane att det var 100 procent troligt att allt skulle gå bra, men underströk att överraskningar var väntade.

– Det finns många faktorer vi inte känner till. Vi har gjort många antaganden, sa han till tidningen Times.

Det är Nick Sloane som i samarbete med företaget Titan Micoperi dirigerar manövern som kallas "parbuckling", upprätningen av vraket.

Klockan nio gavs ordern

Och klockan nio gav han order om att aktivera första kommandot.

Från kontrollrummet ska under dagen förhoppningsvis också hydraulpumparna aktiveras och signaler öppna och stänga cisternerna som när de når havsnivå ska fyllas med vatten.

Teamet i kontrollrummet består förutom den 52-årige sydafrikanska experten av 11 tekniker, var och en ansvarig för olika delar av operationen, bland annat barlasten och monstertyngdlyfterna.

Fem kameror med mikrofoner, installerade på Concordias högsta brygga, ska kontinuerligt mata kontrollrummet med fakta om hur arbetet fortskrider.

I en annan central, kallad "räddningsrummet" kommer ett större antal andra tekniker att följa arbetet via skärmar och assistera om något går fel.

Miljöexperter övervakar

Parallellt med bärgningsarbetet finns miljöexperter som övervakar att giftiga ämnen och gaser som bildats inne i fartyget inte sipprar ut och riskerar att förorena havet i området.

En av de största riskerna med en misslyckad operation befaras vara att tonvis med ruttet kött och andra organiska rester som finns ombord på Costa Concordia ska frigöras.

(x)

Förberedelserna pågick under gårdagen och bland annat fästes tunga kedjor och kablar runt fartyget.

Bärgningen skulle inledas redan klockan sex i morse, svensk tid, men sköts upp ett par timmar på grund av dåligt väder.

Vid niotiden inleddes försöket med att lyfta lyxkryssaren.

500 personer inblandade

Bärgningen har beskrivits som den mest komplicerade i historien och har försenats flera månader, även om arbetet påskyndats av rädsla för att skrovet långsamt bryts ner.

Om allt går enligt planerna ska Costa Concordia vara bärgad om tio eller tolv timmar. 500 personer kommer att ha varit inblandade i arbetet.

Fartyget ska lyftas upp på en specialbyggd plattform och därefter ­bogseras till en hamn för skrotning, ­enligt TT.

I 20 månader har lyxkryssaren stuckit upp över havsytan utanför den italienska ön Giglios klippiga stränder.

I fören syns namnet i blåa bokstäver.

32 personer dog

Den 13 januari 2012 körde Costa Concordia på den italienska ön Giglios granitklippor, vilket ledde till att ett 50 meter långt hål i skeppets skrov slets upp. Lyxkryssaren började ta in vatten och fick slagsida och slog till sist i den sluttande klippbottnen.

32 passagerare dog i olyckan.

Sedan dess har Costa Concordia ­legat vid öns östra sida som en tickande miljökatastrof, lutandes 70 grader.

Nu ska skeppet vändas på rätt köl igen och operationen har planerats noggrant av amerikanska företaget Titan Salvage. Trots det befaras skeppet kunna brytas i mitten - eller slå över och rulla ner i havsdjupet utanför ön.

Costa Concordia var en av historiens största lyxkryssare. Längden är 289 meter lång.

Vikten 54 000 ton är ­fem gånger så mycket som Eiffeltornet.

(x)

Costa Concordia rör på sig.

Vid 14.30-tiden hade fartyget lyft nästan två meter.

Enligt planerna.

– Skeppet har släppt från bottnen. Vi har bekräftat det med undervattenskameror, sa ingenjören Sergio Girotto vid första presskonferensen.

Det var vid niotiden som jätteoperationen med att vända det havererade fartyget Costa Concordia kunde starta vid ön Giglio i Italien. Arbetet skulle ha inletts redan i gryningen, men sköts upp på grund av dåligt väder i natt.

Vid niotiden kom startsignalen.

– Alla kontroller har utförts och operationen har inletts, sa Fabrizio Curcio, vice civilförsvarschef, enligt AFP.

Rört sig från botten

Bärgningen är den största och dyraste i sjöhistorien.

Vid elvatiden hade många och tunga vajrar dragit i skrovet i över en timme utan att någon förändring kunde ses av fartygets position.

– Det tar ett tag innan man ser någon förändring med blotta ögat, säger Sergio Girotto, ingenjör och projektansvarig på bärgningsbolaget Micoperi till Reuters.

Men strax efter klockan 12 bekräftades vid en presskonferens att fartyget rört sig från botten, helt enligt planerna.

– Vi kände förflyttningen och kunde genom undervattenskamerorna se rörelser från strömmar i vattnet. Det skedde gradvis och inte i en stöt, förklarade Girotto.

Vid presskonferensen framkom också att botten som fartyget vilat på inte är slät och bidragit till att delar av skrovet deformerats.

”Kan hända saker”

– Det är naturligt, efter 1,5 år. Det var också detta som fått oss att föredra att bärga nu i september i stället för i vår. Tiden mellan analysen av skrovet och bärgningen är viktigt, sa Franco Gabrielli, polistalesman som höll i dagens presskonferens.

Han tillade att allt visserligen gått enligt planerna hittills men att bärgningen är långt ifrån slutförd.

– Det kan hända saker i sista minuten men hittills har vi en perfekt match mellan förväntningarna och fakta som framkommit.

Vid 13-tiden rapporterades att fartyget rätats upp tre grader och vid 14.30-tiden att man återställt positionen till 5 grader.

Fas ett ansågs därmed vara avklarad, men för att bärgningen ska anses säkerställd ska fartyget klara sig igenom fas två och tre, tills det rätats upp ytterligare 65 grader.

Tidsplanen för upprätt position är 12 timmar. Sedan ska fartyget genomsökas på både de två personer som ännu saknas samt ägodelar i hytterna innan det bogseras till en docka för nedmontering.

Försenades

Costa Concordia grundstötte den 13 januari 2012. 32 av de drygt 4 200 personerna ombord omkom.

Arbetet med att lyfta upp det kantrade fartyget skulle egentligen ha gjorts redan för ett år sedan. Men arbetet är så unikt och komplicerat att det först fick skjutas upp till maj i år. Därefter har det försenats ytterligare på grund av tekniska problem.

Även i dag blev arbetet försenat på grund av hårt väder under natten.

Experter säger att fartyget inte klarar en vinter till i nuvarande läge.

45 000 ton

Bärgningen beräknas kosta uppåt 750 miljoner euro. Enligt de två företag som arbetar med lyftet väger Costa Concordia nära 45 000 ton.

Presskonferensen avslutades med en fråga om eventuella föroreningar som sipprat ut från Costa Concordia.

– Just nu är vattnet klart. Vid förflyttningen rördes det upp en del grumligheter men det var ingen förorening utan bottenlager som rördes upp eftersom fartyget legat där 1,5 år, sa Franco Gabrielli.

För säkerhets skull har polischefen kallat in fyra miljöexperter som vid behov snabbt kan analysera eventuella utsläpp.

(x)


Av Sandra - 15 september 2013 17:54

Ottis Toole

     

Ottis och Henry

Henry Lee Lucas

       


A&E Biography - Ottis Toole & Henry Lee Lucas by singaporegeek


Ottis och Henry

Ottis hade ett ovanligt lågt IQ på 75, han var även gay. Henry dödade sin mamma vid 24 års ålder och tjänade 15 i fängelse. De kallades för “a homosexual crime team”.

När Ottis växte upp blev han en lösdrivare. År 1974 drev han omkring i väststaterna, där han krävde fyra offer. Sent på året 1976, när Ottis var 29 år, träffade han den enögda, 40-åriga seriemördaren Henry Lee Lucas på ett soppkök i Jacksonville. De åt tillsammans, och utbytte gräsliga historier om sina minnen som mördare. De talade även varmt om en framtid då de kanske skulle mörda tillsammans. De kommande sex och halvt åren var Henry och Ottis älskare som krävde sina offer efter vägen när de drog från stad till stad genom landet. Väldigt många av deras offer var liftare som de plockade upp efter vägen. När de behövde pengar eller mat rånade de bensinmackar. 

Han blev i slutet dömd för elva mord. Han dömdes till livstids fängelse. Den 13 mars 2001 dog Henry i sin cell i Texas, av en hjärtattack. Ottis dömdes för sex mord, varav ett av offren hade blivit innebränd när Ottis hade eldat upp hans hus. Först dömdes han till dödsstraff, men straffet sänktes till livstids fängelse, och den 15 september 1996 dog han i sin cell av aids och/eller en leversjukdom.


 Ottis bbq recept

 

Av Sandra - 15 september 2013 17:05

 

      

Jeffrey Lionel Dahmer, född 21 maj 1960 i West Allis, Wisconsin, död 28 november 1994 på Columbia Correctional Institute i Portage, Wisconsin, var en till livstids fängelse dömd amerikansk seriemördare, nekrofil och kanniba

l. Dahmer anses som en av USA:s värsta seriemördare genom tiderna då han våldtagit, mördat, skändat och/eller ätit av minst 17 personer, samtliga män, under en period på cirka 13 år. 

Eftersom dödsstraffet var avskaffat i delstaten Wisconsin, dömdes Dahmer till 15 gånger livstids fängelse (total 957 år) för sina brott. Den 28 november 1994 blev han svårt slagen av en medfånge, och tillika morddömde, Christopher Scarver när han städade fängelsets gym. Dahmer dog senare på väg till sjukhus.

Jeffrey Dahmer räknas som en av USA:s värsta seriemördare genom tiderna.

Av Sandra - 15 september 2013 16:26

     

Smack!

I TV4:s ”Körslaget” fortsätter operasångaren Rickard ­Söderberg, 38, att ta ställning.

Under säsongspremiären förra veckan intog hans Halmstadskör scenen med Prideflaggor och körledaren bar en regnbågsfärgad sjal.

Inför direktsändningen i går kom TV4, enligt en produktionskälla, med tydliga ­direktiv: politik och kampanjer har inget i ”Körslaget” att göra.

”Inte en tävling”

I går avslutades Halmstadskörens tolkning av ”Mamma mia” med att två kvinnliga körmedlemmar kysstes.

- De har valt att vi inte ska ha den typen av symboler. Därför fick vi göra det på ett annat sätt den här veckan. För mig är ”Körslaget” inte så mycket en tävling utan mer en plattform för att lyfta viktiga frågor, säger Rickard Söderberg.

Han fortsätter:

- Och en av de frågorna är att kärlek alltid är bättre än hat. Och det vi gjorde i dag är en typ av kärlek som utsätts för mycket hat. Därför ville vi lyfta den frågan med lust och glädje. De som kysstes är ju hetero och har förhållanden. Därför fick vi ha kyssträning hela veckan, säger Rickard Söderberg.

Enligt en källa i produktionen har Söderbergs ställningstaganden lett till upprörda känslor i Dogge Dogge­litos kör. Botkyrkakören hade själv planerat att lyfta upp kampanjen ”Låt Lisa få komma hem” - om en liten flicka som placerats i jourhem - i sitt scennummer men fått nej. Körledaren och flera av medlemmarna ska ha reagerat starkt och känt att TV4 varit orättvisa.

Efter sändningen tonar Doggelito ned känslorna.

- Jag vill bara fokusera på vår grej. Det kan vara konstigt att ett lag får ta ställning men inte ett annat. Vi har sagt att vi vill göra det och de har sagt nej, väldigt tydligt. Vad ska jag göra? Jag kan inte göra mycket mer, säger han.

När Rickard Söderberg får frågan hur andra körer reagerat ler han hemlighetsfullt.

- Det får du fråga någon ­annan, säger han.

”Ingen plattform”

Anika Beclijevski på TV4 är exekutiv producent för ”Körslaget”.

- Jag anser inte att vi är en plattform för att lyfta några som helst kampanjer utan vårt fokus är musik. Nu var det två kvinnor som kysste varandra men jag tycker ­inte det behöver ses som en slags kampanj.

Källa

Translate

Always in my heart

Presentation

Välkommen till Sveriges enda blogg om Larry Stylinson!

Jag heter Sandra och är 19 år, jag har ett stort intresse för människor och våra skillnader och likheter. 
Visa min presentation

Sanningen om Larry Stylinson

Larry Stylinson - Är namnet för romansen mellan Louis Tomlinson och Harry Styles från One Direction. One Direction var med i X-Factor 2010 där de kom på tredje plats. Namnet kom från början när flera fans märke att Louis och Harry var närmare än de andra killarna.(Liam,Niall och Zayn) Först var det ett 'bromance' namn, att de bara var jättenära vänner men sedan började vissa av fansen märka att det fanns mer under ytan. Och då splittrades fandomen i två delar de som såg deras kärlek och de som trodde på lögnerna. Larry shippers kallas vi som såg, trodde och stöttade deras kärlek. 

Omröstning

Har du lärt dig något nytt här?
 Ja
 Nej

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Kategorier

Letar du efter något speciellt?

Arkiv

RSS

Följ bloggen

Följ Skylight med Blogkeen
Följ Skylight med Bloglovin'

Besöksstatistik

Tips

Racing Extinction Se här med svensk text: https://nyafilmerhd.com/racing-extinction/

Böcker

Catch My Breath 

En fantastisk bok som du behöver läsa om du är ett fan av One Direction så att du lättare ska kunna förstå deras liv.

Veckans Musik

Hjälp till!

Home.     


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se