Skylight

Alla inlägg den 1 september 2013

Av Sandra - 1 september 2013 15:45

Oktober 1982. Det är kallt och regnigt i Stockholm. Mannen som kommer till akutmottagningen på Roslagstulls infektionssjukhus har just kommit hem från en lång resa.

Han heter Roar, är norrman, och Kerttu Sturesson, sjuksköterskan som sköter mottagningen, känner honom sedan tidigare. Men nu är Roar uppenbart illa däran. Han hostar och huttrar och Kerttu har, trots sin långa erfarenhet på infektionssjukhuset, aldrig hört och sett någon så sjuk.

Till en början står läkarna ­frågande – vad är det han har drabbats av?

En lungröntgen visar att det ­inte är tbc.

Lika med en dödsdom

Det är då läkarna börjar ana – kanske har Roar drabbats av den där nya, fruktade sjukdomen, som lett till döden för flera homo­sexuella män i USA.

Mycket riktigt.

Två år senare var Roar död.

Han blev Sveriges – och Kerttu Sturessons – första aidspatient.

Då var ett besked om HTLV3, som det kallades, lika med en dödsdom. Det fanns inga broms­medi­ciner, ingen visste riktigt hur sjukdomen smittade, fördomarna var många och de drabbade – då företrädesvis unga, homosexuella män – behandlades som pestsmittade.

Ställde upp dygnet runt

Men Kerttu tvekade aldrig – hon ställde upp för de drabbade, i princip dygnet runt.

Hon, som flyttat från svåra och fattiga förhållanden i Finland och blivit sköterska, hade redan ­jobbat 20 år med infektionssjuk­domar. Först med scharlakans­feber och asiaten – och sedan med smitt­koppor och kolera.

När ingen annan vågade, vågade Kerttu.

– Jag har aldrig varit rädd. Och jag tycker att väljer man det här yrket är det något som ingår.

I 20 år, först på Roslagstull, ­sedan när sjukhuset lades ned, på Huddinge sjukhus, tog hon hand om hiv- och aidsdrabbade. Genom åren har det blivit tusentals.

– Jag blev som en mamma för dem. Det var unga, trevliga och vackra människor och jag tyckte så mycket om dem.

Det var hon som gav döds­domen, men det var också hon som tröstade både dem och deras anhöriga, det var Kerttu de kunde öppna sig för och visa sin ensamhet, sin rädsla och ångest.


Många blev nära vänner

Vid sidan om sitt vanliga jobb, arbetade Kerttu också ideellt med hiv och aids, på aidsjouren och Noaks Ark, som hon var med och startade. Och på Venhälsan.

Maken Stig såg henne sällan de här åren.

– Jag hade knappt tid med mitt eget liv, men det var det värt. Jag har fått så mycket tillbaka.

Många av de drabbade blev ­också nära vänner.

– Vi umgicks nästan dygnet runt – på dagarna träffade jag dem på mottagningen, på nätterna var vi ute och festade och hade kul.

Många var kändisar och kom i hemlighet till hennes mottagning. En av dem var modedesignern Sighsten Herrgård, mannen som senare gav aids ett ansikte, och som, efter han tvingats gå ut offent­ligt med sin sjukdom, ständigt ­ville ha Kerttu vid sin sida.

– ”Aidsängeln” kallade han mig, säger Kerttu.

Drabbades av cancer

Kerttu har suttit vid många dödsbäddar – och varit på många begravningar genom åren.

I dag är hon 74 och pensionär. Hon har tid att både umgås med maken Stig, gå på gym och dansa, som hon älskar.

Förra året drabbades hon av elakartad bröstcancer, men efter operation, cellgifter och strålning, är tumören borta och håret har växt ut igen.

– Jag tar en dag i taget. Jag vill ­inte sluta leva och ha roligt.

Bara en sak grämer henne:

– Jag ville uppleva den dagen när hiv inte finns som smitta längre, men så länge orkar jag inte ­leva.

Källa

Translate

Always in my heart

Presentation

Välkommen till Sveriges enda blogg om Larry Stylinson!

Jag heter Sandra och är 19 år, jag har ett stort intresse för människor och våra skillnader och likheter. 
Visa min presentation

Sanningen om Larry Stylinson

Larry Stylinson - Är namnet för romansen mellan Louis Tomlinson och Harry Styles från One Direction. One Direction var med i X-Factor 2010 där de kom på tredje plats. Namnet kom från början när flera fans märke att Louis och Harry var närmare än de andra killarna.(Liam,Niall och Zayn) Först var det ett 'bromance' namn, att de bara var jättenära vänner men sedan började vissa av fansen märka att det fanns mer under ytan. Och då splittrades fandomen i två delar de som såg deras kärlek och de som trodde på lögnerna. Larry shippers kallas vi som såg, trodde och stöttade deras kärlek. 

Omröstning

Har du lärt dig något nytt här?
 Ja
 Nej

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Kategorier

Letar du efter något speciellt?

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tips

Racing Extinction Se här med svensk text: https://nyafilmerhd.com/racing-extinction/

Böcker

Catch My Breath 

En fantastisk bok som du behöver läsa om du är ett fan av One Direction så att du lättare ska kunna förstå deras liv.

Veckans Musik

Hjälp till!

Home.     


Ovido - Quiz & Flashcards