Skylight

Alla inlägg under augusti 2013

Av Sandra - 19 augusti 2013 14:04

Friidrotts-VM i Moskva är över. Men debatten kring Rysslands anti-gaylagar fortsätter. Den ryske idrottsministern Vitaly Mutko jämför nu homosexualitet – med alkoholism och droger. 


MOSKVA. Det blev bara en medalj under friidrotts-VM för Sverige. Men trots det är det med stor sannolikhet en svenska som har väckt störst uppmärksamhet under mästerskapet. Emma Green Tregarosregnbågsfärgade naglar satte igång en stor debatt kring Rysslands anti-gaylagar. Bland annat hann stavhoppsstjärnan Jelena Isinbajeva både kritisera Green Tregaro för att vara "respektlös" och sedan ta tillbaka sitt uttalande

"Vill skydda vår unga generation"

Men den infekterade debatten fortsätter. Nu är det Rysslands idrottsministerVitaly Mutko som står i centrum efter ett minst sagt kontroversiellt uttalande. Mutko säger att anti-gaylagarna är till för att "skydda de unga".

– Vi vill skydda vår unga generation, de unga vars psyke inte har blivit format än, förklarar han den nya lagen med enligt The Moscow Times och fortsätter:

– Vi vill skydda dem mot propaganda för alkoholism, droger och icke-traditionella sexuella värderingar. När de växer upp och blir vuxna får de bestämma vad de själva vill göra.  

"Berövar inte någon deras rättigheter"

Trots massiv kritik mot anti-gaylagarna från stora delar av världen hävdar idrottsministern att de inte bryter mot några mänskliga rättigheter.

– Jag har blivit tvungen att återupprepa mig själv otaliga gånger och jag får klargöra det igen. Den här lagen berövar inte någon medborgare deras rättigheter, vare sig det handlar om en atlet, deltagare, organisatör eller gäster som besöker Ryssland, säger han enligt tidningen

Källa

Av Sandra - 19 augusti 2013 13:55

Emma Green Tregaros naglar i protest mot Rysslands anti-homolagar skapade enorma reaktioner.

Men i höjdhoppsfinalen valde hon bort regnbågens färger.

Nu avslöjar förbundsordföranden varför.

– Vi tyckte att det var korkat att utmana systemet, säger Tomas Riste till nwt.se.

I torsdagens höjdhoppskval målade Emma Green Tregaro sina naglar i regnbågens färger.

Ett sätt för henne att visa sitt ställningstagande och i protest mot Ryssland nystiftade lagar som förbjuder "homosexuell propaganda".

Det blev VM:s största snackis och möttes av enorma reaktioner.

"Hanterade frågorna fantastiskt"

Green Tregaro stöttades av flera svenska profiler, men fördömdes av stavstjärnan Jelena Isinbajeva, som sedan fick kalla fötter och menade att hon hade blivit feltolkad.

I finalen valde dock den svenska stjärnan attbyta nagellack.

Anledningen?

– Vi tyckte att det var korkat att utmana systemet, säger Tomas Riste, ordförande i Svenska friidrotssförbundet, till nwt.se.

– Emma hanterade frågorna efter kvalet fantastiskt. Men snacket blev ändå att det rörde sig om en politisk protest. Och då är man plötsligt inne i en gråzon, fortsätter han.

"Konstig stämning"

Friidrottsförbundet bestämde sig för att gå till IAAF, det internationella friidrottsförbundet.

– De sa att de inte tänkte göra någon affär av detta – men rådde oss samtidigt att läsa IAAF:s stadgar noga, säger Tomas Riste, och påstår att nackellacks-snacket tog fokus från annat i VM.

Abeba Aregawis guld, till exempel.

– Det var en väldigt konstig stämning när vi skulle fira. Min telefon ringde hela tiden – och det handlade inte om Aregawis guld.

Tillgången kan begränsas

Samtidigt kan det berömda nagellacksfallet leda till att medias tillgång till utövarna begränsas i framtiden, enligt Riste.

– Hade detta skett under ett OS vete tusan om inte Emma och Moa Hjelmer suttit på första flyget hem. IOC:s regler är betydligt hårdare.

Källa

Av Sandra - 18 augusti 2013 16:45

Emma Green Tregaro hoppade finalen med röda naglar.

Men regnbågens färger syntes ändå på stadion.

Finlands kultur- och idrottsminister Paavo Arhinmäki viftade med en flagga när Emma hoppade.

Den stora snackisen inför höjdhoppsfinalen i går handlade om Emma Green Tregarosställningstagande mot de nystiftade ryska antigaylagarna.

Den ryska VM-drottningen Jelena Isinbajeva fördömde svenskans regnbågsfärgade naglar och kallade hennes aktion för "respektlös".

Backade inför finalen

Green Tregaro valde rött på naglarna i finalen, trots att hon planerat att fortsätta ha dem målade i regnbågens färger.

Det efter att svenska friidrottsförbundets ordförande Thomas Riste och förbundskaptenen Karin Torneklint haft ett allvarligt snack med stjärnan inför finalen.

Stöttades

Någon som inte drog sig från att manifestera med regnbågens färger under finalen var Finlands kultur- och idrottsminister Paavo Arhinmäki.

Enligt Ilta-Sanomat viftade han med en regnbågsfärgad flagga på Luzjnikistadion när det var Emmas tur att hoppa.

Källa

Av Sandra - 18 augusti 2013 09:34

Över 30 homosexuella par kommer att säga "ja" på måndag när Nya Zeeland blir det första landet i regionen – och det 14:e i världen – att legalisera samkönade äktenskap. Många tävlar nu om att bli först att gifta sig.

Två radiostationer kommer att sända bröllopsceremonier live under sina morgonprogram. Tusentals par, främst från Australien, men också från Ryssland och USA, planerar att gifta sig på Nya Zeeland, enligt en lobbygrupp.

Religiösa grupper ställer sig dock kritiska till beslutet.

Källa

Av Sandra - 18 augusti 2013 09:31

MOSKVA. Emma Green Tregaros regnbågsnaglar stoppades av det svenska friidrottsförbundet.

Inte av det internationella förbundet IAAF.

– Nej, för oss hade hon fått ha sina naglar målade likadant även i finalen. Vi satte ingen press på det svenska förbundet, säger IAAF:s mediaansvarige Chris Turner.

Emma Green Tregaro valde rött på naglarna i finalen, trots att hon planerat att fortsätta ha dem målade i regnbågens färger.

– Vi sattes under väldigt hård press och då beslöt jag att måla dem röda i stället. Kärlekens färg. Jag hoppas budskapet gick fram ändå, säger Emma.

Det var svenska friidrottsförbundets ordförande Thomas Riste och förbundskaptenen Karin Torneklint som tog ett allvarligt snack med Emmas tränare och man Yannick Tregaro inför finalen.

”Det går så många rykten”

De hävdade att målningen stred mot reglerna, att Emma riskerade diskning och att det svenska förbundet kunde drabbas av dryga böter.

– I det läget ville vi inte riskera något. Vi ville ju inte att det skulle drabba andra, säger Yannick.

Men alla de påstående tillbakavisas av IAAF.

– Ja, det går så många rykten, säger Chris Turner.

– Vi hade inte gjort någonting om Emma hoppat med naglarna målade på samma sätt som i kvalet. För oss var det ingen stor sak. Det var så diskret att det inte fanns någon anledning att agera. Och några böter hade det absolut inte blivit tal om.

Enligt Sportbladets uppgifter visste den svenska landslagsledningen om att IAAF inte skulle agera om Emma fortsatt att hoppa med sitt klara budskap på fingrarna.

Ändå var det den bilden av läget hon och Yannick fick inför finalen.

Den svenska ordföranden Thomas Riste ut-talade sig på sportbladet.se innan han åkte hem från Moskva i går och menade att Emmas aktion stulit för mycket uppmärksamhet från Abeba Aregawis guld på 1500 meter.

Så långt hade han rätt.

Det går naturligtvis att diskutera rätt eller fel, men det var det svenska förbundet som ville tona ner den uppmärksamhet det blivit kring Emma Green Tregaros fem målade små fingrar.

Jagad av internationella medier

Men Emma själv fortsatte att stå i fokus i går.

Trots att hon blev femma i höjdfinalen, var hon den sista av alla i finalfältet som till slut kom gående genom den mixade zonen. Hela den internationella pressen och de flesta tv-bolag ville prata med en av detta VM:s verkliga huvudpersoner.

Och hon avslöjade hur idén väcktes.

– Ja, jag såg en regnbåge då jag kom hit till Moskva och det kändes som ett tecken. Det var inget jag funderat på i flera månader utan det kom helt spontant, säger Emma.

En amerikansk journalist nämner fem fingrar som blivit världsberömda.

Också ett sätt att sammanfatta den enorma uppståndelse Emmas tysta markering väckt.

– Jag trodde väl att det skulle bli lite reaktioner, men inte så här som det har blivit. Det känns fantastiskt positivt. Jag är jätteglad och rörd över att så många reagerat och tycker att det var en fin gest..

Sedan hjälpte Jelena Isinbajeva till med sina uttalanden. Hur reagerade du på hennes rakt motsatta åsikter?

– Ja, vad ska man säga. Jag blev förvånad. Sedan vet jag inte vad hon haft för påtryckningar och jag har inte pratat med henne personligen. Jag har ju träffat henne flera gånger och tycker bra om henne. Jag trodde hon också ansåg att man får vara den man är och att kärleken är något fint. Men jag vill inte säga något innan jag pratat med henne. Jag vet inte vad som ligger bakom.

Men du ångrar dig inte med tanke på all uppståndelse?

– Nej, verkligen inte. Jag följer bara mitt hjärta. Och jag hejar på kärleken.

Inga skriverier i Ryssland

Några bistra reaktioner blev det inte heller från den ryska publiken. Till stor del beroende på att rysk media inte skrivit en rad om Emmas aktion.

– Nej, det var inga sura miner alls. Jag var förberedd på det, men det var hur lugnt som helst.

Och Abeba Aregawis avstånds- tagande?

– Jag respekterar att hon har en religion som säger något annat. Alla har rätt till sin egen åsikt.

Nu åker Emma hem till Sverige igen med ett Instagram-konto som växt från 2 000 till 10 000 följare på bara några dygn.

På torsdag hoppar hon i DN- galan.

Då behöver hon absolut inte oroa sig över publikens reaktioner.

Källa

Av Sandra - 18 augusti 2013 00:22

MOSKVA/STOCKHOLM. Förbundet ville inte stöta sig med arrangörslandet och internationella friidrottsförbundet.

Då pressades Emma Green Tregaro till att byta färg på naglarna.

– Jag blev ombedd att inte måla mina naglar i regnbågsfärger, säger Emma som slutade femma i finalen.

Efter protesten mot de ryska antihomo-lagarna har det stormat kring Emma Green Tregaro.Efter tuff kritik från ryskt håll uppmanade det svenska friidrottsförbundet henne att byta färg på sina naglar. I dag tävlade höjdhopperskan med rödmålade naglar.

– Svenska förbundet och IAAF bad mig snällt att respektera reglerna att inte måla mina naglar i regnbågsfärger för att respektera de regler som finns. Så i dag valde jag att måla med rött i stället, som för mig står för kärlek, säger Emma Green Tregaro i den mixade zonen.

”Tycker fortfarande likadant”

Vad hade hänt annars?

– Antagligen ingenting, men jag vill inte sätta förbundet i nån knipa. Jag känner att förbundet står bakom mig i min åsikt, men jag vill inte att förbundet ska få konsekvenser från IAAF på grund av mitt val.

– Jag visade min åsikt och jag tycker fortfarande likadant.

Kändes det som att bli inkallad till rektorn?

– Ja, lite. Men ändå på ett positivt sätt.

Vad tycker du om Isinbajevas utspel?

– Jag blev väldigt förvånad över hennes uttalande, men det får stå för henne.

Hur mycket av uppmärksamheten som blev har du brytt dig om att följa med i?

– Lite lagom (skratt). Jag är inte dum i huvudet, så jag har ju fattat att det har blivit lite uppståndelse. Men jag har också försökt att begränsa mitt mediaintag.

"Jag har samma åsikter i dag"

Men svenskan tycker inte att hon har ”backat” genom att vika sig för förbundets påtryckningar.

– Jag har samma åsikter och ståndpunkter i dag. Det viktigaste för mig är att jag vet vad jag står för. För mig finns det det ingenting att ångra, jag följer bara mitt hjärta. Jag hejar på kärleken.

Emma Green Tregaro har noterat att många svenskar står bakom henne, bland annat genom Sportbladets kampanj #GoEmma.

– Jag har förstått det till en viss del, och det är jag jätteglad för. Helt fantastiskt, jag är jätteglad och rörd över att så många tyckte att det var en fin gest. Jag känner att jag har fått så himla mycket positivt, det har jag tagit åt mig som något bra. Jag har känt att jag har fått energi av allt stöd.

Källa

Av Sandra - 18 augusti 2013 00:20

Som redaktör på Sveriges största gaytidning QX betyder den senaste veckans ”Nailgate” jackpot. Artiklarna om Emma Green Tregaros naglar är nämligen precis vad jag vill se i svensk media just nu.

Många kallar nagelmålandet en bagatell men jag säger som Kajsa Bergkvist: ”Det är bättre att göra något än inget”.

Och det är precis därför Emma Green Tregaro är HBT-världens hjälte just nu.

De regnbågsfärgade naglarna har ju klöst sig fast i varenda människas medvetande. Och gayvärlden jublar. För varenda bög, flata, bi och transperson ser Emma som stor hjälte. Mina gaypolare har tweetat #goemma-taggen tills fingrarna blöder, Facebook-delningarna av positiva Emma-krönikor har exploderat, och varenda gaykändis har instagramat nagelbilder.

För det ÄR en stor grej.

Att en stor svensk heterosexuell idrottsstjärna vågar agera. Genom en enkel, men jävligt viktig gest visar Emma Green Tregaro att hon står upp för alla människors lika värde. Men framför allt visar hon sitt stöd för världens alla HBT-personer: ”Ni är inte ensamma, jag står på er sida”.

Ni har fel

Vi behöver nämligen det just nu. För hetsjakten och förtrycket av HBT-personer i Ryssland är på riktigt. Det händer nu. Se bara de fruktansvärda filmerna på nätet där unga bögar torteras för att de råkar gilla en kille istället för en tjej. Och ja, de ryska gayförföljelserna GÅR att jämföra med härjningarna under trettiotalet i Tyskland. Vi som flaggar regnbåge i hjärtat har helt enkelt ingen existensrätt i det stora landet i öst.

Så, alla som tycker att idrott och politik inte hör ihop: Ni har fel.

Om vi nu ska kalla rätten att älska den man vill för politik så hör de ihop. Den rätten hör nämligen ihop med allt och jag är så glad att en person med världens alla blickar på sig tog sig mod och visade Ryssland ett par trotsigt målade naglar och sa:

”Kärlek mellan två människor kan aldrig vara fel.”

Mästerskapets stora hjälte

Och för de som är trötta på hela den här debatten har jag bara en sak att säga: Stäng av all media i ett halvår framöver. Emmas naglar var nämligen bara startskottet på vad som komma skall. Vägen mot OS i Sotji kommer att kantas av pikanta protester och briljanta bojkotter, var så säkra. Vi ska bara låta nagellacket torka lite först.

Emma hoppade för medalj men i våra ögon glimrar hennes nagelaktion mer än vilket pris som helst. Hennes målade naglar har gjort henne till en gayikon och hon är tveklöst det här mästerskapets stora hjälte. Emma Green Tregaro har satt ribban för hur en svensk idrottare ska se ut, och framförallt agera, 2013.

Prisutdelningen för Årets Hetero på QX Gaygala lär väl knappast bli en nagelbitare?

Ronny Larsson/redaktör QX

Av Sandra - 17 augusti 2013 14:00

Mina naglar :P

#GoEmma #Pride #HejaEmma #Moscow2013 #FriVM #LoveIsLove #equallove #loveisequal

X X  


Translate

Always in my heart

Presentation

Välkommen till Sveriges enda blogg om Larry Stylinson!

Jag heter Sandra och är 19 år, jag har ett stort intresse för människor och våra skillnader och likheter. 
Visa min presentation

Sanningen om Larry Stylinson

Larry Stylinson - Är namnet för romansen mellan Louis Tomlinson och Harry Styles från One Direction. One Direction var med i X-Factor 2010 där de kom på tredje plats. Namnet kom från början när flera fans märke att Louis och Harry var närmare än de andra killarna.(Liam,Niall och Zayn) Först var det ett 'bromance' namn, att de bara var jättenära vänner men sedan började vissa av fansen märka att det fanns mer under ytan. Och då splittrades fandomen i två delar de som såg deras kärlek och de som trodde på lögnerna. Larry shippers kallas vi som såg, trodde och stöttade deras kärlek. 

Omröstning

Har du lärt dig något nytt här?
 Ja
 Nej

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Kategorier

Letar du efter något speciellt?

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tips

Racing Extinction Se här med svensk text: https://nyafilmerhd.com/racing-extinction/

Böcker

Catch My Breath 

En fantastisk bok som du behöver läsa om du är ett fan av One Direction så att du lättare ska kunna förstå deras liv.

Veckans Musik

Hjälp till!

Home.     


Ovido - Quiz & Flashcards