Skylight

Alla inlägg under augusti 2013

Av Sandra - 16 augusti 2013 10:56

Tänk dig en korsning mellan en tamkatt och en nallebjörn – och du får en olinguito.

För första gången sedan 1970-talet har en ny köttätande däggdjursart upptäckts i Amerika.

I går presenterades den sensationella upptäckten.

Forskare hade hittat ett nytt däggdjur – olinguiton.

Djuret finns i ecuadorianska och colombianska skogsmarker, uppger forskningsinstitutet Smithsonian i Washington.

Gillar frukt

– Den ser ut som en liten lurvboll, ungefär som en korsning mellan en nallebjörn och en tamkatt, säger Kristofer Helgen, som är en av forskarna vid Smithsonian, enligt Huffington Post.

Olinguitonen är ungefär fyra decimeter lång, väger mindre än ett kilo och är täckt av en tjock orange-röd päls, enligt TT.

Djuret är besläktad med tvättbjörnen och äter helst frukt. Men en och annan insekt slinker också ner.

Bodde på zoo

Den nya arten borde kanske ha upptäckts tidigare. Skelett och pälsar från olinguiton har nämligen funnits i museers samlingar – men felaktigt sorterats in under sina artkusiner.

En liten krabat har till och med levt på ett zoo i Washington under ett år – men misstogs för en olingo.

– Den har gömt sig mitt framför näsan på oss under lång tid, säger forskaren Kristofer Helgen enligt Huffington Post.

Källa

-

Olinguito (Bassaricyon neblina), är ett däggdjur som tillhör släktet olingobjörnar. Det hör till familjen halvbjörnar, dit även tvättbjörnar räknas. Namnet "Olinguito" betyder liten olingobjörn på spanska. Upptäkten av olinguiton avslöjades den 15 augusti 2013 av Kristofer Helgen.

Olinguiton väger omkring 1 kg. Den är allätare och äter främst frukt, men även insekter och nektar. Den är ensamlevande och nattaktiv. Den får en avkomma i taget.

Av Sandra - 16 augusti 2013 09:33

MOSKVA. Abeba Aregawi fick frågan vad hon tyckte om Emma Green Tregaros val att måla naglarna i regnbågens färger, för att protestera mot den ryska så kallade ”antihomolagen”.

– Personligen, eftersom min tro inte tillåter det, stöder jag inte det, svarade den nyblivna guldmedaljören.

 

Emma Green Tregaro och Moa Hjelmer har visat sitt stöd för hbtq-frågor genom att regnbågsmåla sina naglar. Något som blivit en stor snackis, speciellt efter att ryska stavhoppsstjärnan Jelena Isinbajeva under torsdagen gick ut och kallade aktionen för ”respektlös mot Ryssland och landets medborgare”.

Abeba Aregawi, som säkrade Sveriges åttonde VM-guld någonsin, sympatiserar inte med sina landslagskollegor.

”Stödjer inte det”

Det var i alla fall det man fick intrycket av på presskonferensen efter guldet, då hon fick frågan om vad hon anser om Emma Green Tregaros regnbågsaktion.

– Personligen, eftersom min tro inte tillåter det, stöder jag inte det, svarade Aregawi via tolk.

Därefter var presskonferensen över. Men efteråt gick flera svenska medier, bland annat Sportbladet, fram till friidrottsförbundets kommunikationschef Fredrik Trahn för att be Aregawi utveckla sitt resonemang.

”Vet inte så mycket”

Efter en stunds överläggning kom Aregawi och tolken fram till den samlade presskåren för att förtydliga vad Aregawi menade.

– Hon vill bara säga att hon inte vet så mycket om det, den sista frågan hon fick, sa tolken.

– Hon säger: ”Som jag förstår det tillåter inte min tro att män är med män och kvinnor är med kvinnor. Men jag vet egentligen inte så mycket om det”.

Friidrottsförbundets ordförande Tomas Riste kommenterade såhär:

– Det är olyckligt att medlemmar av landslaget går ut mot varandra, sade han enligt tidningen.

Källa

Av Sandra - 15 augusti 2013 13:49

I himlen söder om sjön Maracaibo i Venezuela är det show 150 nätter om året. Då åskar det här 16-40 gånger i minuten, och eftersom åskan vanligtvis håller i sig i 10 timmar blir detta runt 20 000 gånger per natt. Blixtarna är normalt synliga på långt håll, eftersom vädret runt våtmarkerna där åskvädret håller till oftast är klart. Åskan är helt vanlig åska, förutom att den är så regelbunden och talrik (den kallas "Fyren i Maracaibo" eftersom båtar kan navigera efter den). Flera hypoteser finns om orsaken, bland annat uran i berggrunden, metan i träsken eller de omringande bergen som tvingar luften att stiga och bilda åskmoln.

Källa

 

Natur · Udda
Av Sandra - 15 augusti 2013 13:02

 

Troye Sivan (Troye Sivan Mellet), föddes 5 juni 1995 i Johannesburg i Sydafrika men är bosatt i Perth i Australien, är barnskådespelare och sångare. Han har medverkat i filmen Spud och X-Men Origins: Wolverine. Han har även en egen Youtube-kanal med över 500 000 prenumeranter.

Troye Sivan - YouTube

Av Sandra - 15 augusti 2013 10:50

MOSKVA. Emma Green Tregaros protest mot Rysslands antihomo-lag har blivit internationellt uppmärksammad.

Nu förklarar hon sitt ställningstagande att måla naglarna i regnbågens färger.

– Idrott handlar om att respektera varandra, så jag tyckte att det var en fin gest, säger hon.

Emma Green Tregaro gjorde i går, genom att måla sina naglar i regnbågens färgar och lägga ut en bild på Instagram, en tyst protest mot Rysslands nya ”antihomo-lag”. Initiativet hyllades av förra höjdhoppskollegan Kajsa Bergqvist, som är öppen med sin homosexualitet.

Och landslagskollegan Moa Hjelmer hakade på trenden att färga sina naglar.

”Folk som blir upprörda”

Efter morgonens höjdkval, där Emma Green Tregaro gick vidare efter att ha varit felfri på 1.88 och 1.92, berättar hon om sitt ställningstagande som blivit internationellt uppmärksammat. Journalister från bland annat Norge och England ville prata med svenskan om protesten.

– Idrott handlar om att respektera varandra, så jag tyckte att det var en fin gest. Jag tycker att kärlek till en annan människa inte kan vara fel på något sätt. Om jag kan visa det på ett så enkelt som att måla naglarna i regnbågens färger känns det som en väldigt liten sak för att förhoppningsvis sprida lite glädje. Sen är det även folk som blir upprörda av det, men jag har fått många positiva kommentarer, säger Emma Green Tregaro som är gift med sin tränare Yannick Tregaro.

– Nu är det tävlingen som gäller för mig, jag hade kanske inte räknat med att det skulle bli en så stor grej av det. Men det betyder att det är en viktig fråga som engagerar många. Att en så liten grej kan väcka så mycket känslor säger nåt.

”Fruktansvärt”

Moa Hjelmer var inte sen att haka på Emma Green Tregaros trend. I morgonens försök på 200 meter, där hon sprang på 23,33 och missade att gå vidare till semi, tävlade hon med regnbågsfärgade naglar.

– Det var en smart grej hon gjorde, så jag hakade på. Jag känner att det är en liten form av protest mot gaylagarna som Ryssland stiftat, säger Hjelmer.

– Det var viktigt för mig att göra det. Jag tycker att det är fruktansvärt att man ens kan komma på att ha såna här lagar. Jag hoppas att de tänker om.

Källa

Av Sandra - 15 augusti 2013 10:49

Nu tar Emma Green Tregaro ställning mot de nya ryska antigaylagarna.

I en modig protest visar 28-åringen upp den regnbågssymbol som enligt lagarna kan straffas med fängelse.

”Naglar målade i regnbågens tecken. #pride #chanelcolor #moscow2013 nu är alla förberedelser gjorda”, skriver höjdhopparen på Instagram.

Ryssland har fått hård kritik för sina nya antigaylagar men bland de aktiva i friidrotts-VM har det varit mer eller mindre tyst. Nu tar en av spelens medaljkandidater ställning och visar öppet sitt stöd för homosexuellas rättigheter.

”Alla förberedelser gjorda”

Svenska höjdhopparen Emma Green Tregaro har förberett en öppen protest inför torsdagens tävlingar. På sitt Instagram-konto har 28-åringen lagt upp en bild på hur hon målat naglarna i regnbågens färger och skriver under:

”Naglar målade i regnbågens tecken. #pride #chanelcolor #moscow2013 nu är alla förberedelser gjorda”.

Tidigare har framförallt aktiva inom vinteridrotten uttalat sig kritiskt till lagarna inför vinter-OS som ska avgöras i Ryssland om ett halvår. Denryska idrottsministern Vitali Mutkos varnade då de aktiva.

– Som idrottsman bör man respektera ett lands lagar. Kom till Sotji, men få inte unga inblandade, stå inte för någon propaganda, sade Mutko om homosexuella idrottsmän till ryska nyhetsbyrån R-Sport.

Kan ge fängelse

På onsdagen publicerade också Sportbladet en enkät med några av Sveriges största hockeystjärnor där en fråga handlar om de kritiserade lagarna. 

– Det är helt fel, alla är människor. Vilket håll man än är lagd åt så ska ingen bry sig. Alla borde stå bakom de homosexuellas rättigheter, säger stjärnbacken Victor Hedman.

– Det är hemskt, otroligt hemskt. Det är otroligt att det i denna tid kan finnas sådana lagar, speciellt i ett så stort land som Ryssland, säger Henrik Zetterberg.

De nya lagarna mot ”homosexuell propaganda” gör det straffbart att sprida information om homo- och bisexualitet till minderåriga i Ryssland och innebär att åskådare som visar en ”otraditionell relation” omkring minderåriga, eller har symboler som regnbågsflaggor, kan fängslas i 15 dagar eller portas från OS och fotbolls-VM.

Källa

Av Sandra - 15 augusti 2013 10:47

MOSKVA. Se upp, Vladimir Putin, 60!

Kajsa Bergqvist, 36, har landat i Ryssland – och hon är beredd på en verbal fajt om hon möter den ryske presidenten i vip-logen på Luzjnikistadion.

– Putin är verkligen inte min idol och träffar jag på honom ska jag nog tala om det för honom också.

Kajsa Bergqvist landade i Moskva på onsdagskvällen och åkte direkt till svenska ambassaden för mingel, bland annat med prins Daniel och delar av friidrottslandslaget.

Sportbladet fick en längre pratstund med den förra höjdhoppsstjärnan, som under VM är representant både för det svenska och internationella friidrottsförbundet.

”Blir jätteglad”

Kajsa, som 2011 berättade om sin kärlek till flickvännen Kristina, gläds över Emma Green Tregaros aktion att på Instragram lägga ut en bild på sina regnbågsfärgade naglar.

– Jag tror inte på att individuella idrottare ska bojkotta av politiska skäl, men alla har en möjlighet att uttrycka sig och på olika sätt ta ställning. Det är fantastiskt att hon väljer att göra det, för det är väldigt lätt att välja att inte göra det. Man kanske kan tycka att det är besvärligt. Även om det är en liten grej som att måla naglarna så är det jättebra. Jag blir jätteglad, säger Kajsa Bergqvist.

Visste du om att Emma skulle göra så?

– Nej, jag såg det nyss. Det var starkt av henne för det är en bedrövlig utveckling som håller på att ske här. Det handlar om mänskliga rättigheter. Det är viktigt att killar och tjejer som inte nödvändigtvis är homo går ut och markerar att vi tycker att det här är fel. De tar ställning, och det tycker jag är så jävla bra.

”Inte vara rädd säga sin mening”

De nya lagarna mot ”homosexuell propaganda” gör det straffbart att sprida information om homo- och bisexualitet till minderåriga i Ryssland. Åskådare som visar en ”otraditionell relation” omkring minderåriga, eller har symboler som regnbågsflaggor, kan fängslas i 15 dagar eller portas från OS och fotbolls-VM.

När Kajsa Bergqvist får höra att flera Tre Kronor-spelare, med Henrik Zetterberg i spetsen, gått ut i Sportbladet och fördömt Rysslands nya ”antihomo-lag” skiner hon upp.

– Det är sånt som betyder nånting. Alla som vågar ta ställning öppet applåderar jag. Man ska inte vara så rädd för att säga sin mening.

Hur hade det känts för dig, om du fortfarande var aktiv, att komma till ett land som Ryssland?

– Jag lever i en homosexuell relation nu, om jag hade gjort det när jag var aktiv så hade jag sett till att markera vad jag tycker om det.

Hur då?

– Det kan jag inte svara på, men jag hade definitivt gjort nånting. Att det finns en uttalad policy och lag, som det gör här, det är för mig helt obegripligt.

Funderade på att inte åka

Putin är inte din idol?

– Nej, Putin är verkligen inte min idol. Och träffar jag på honom i ”vip:en” ska jag nog tala om det för honom också.

Hur känns det för dig att åka till Ryssland?

– Det var väldigt delade känslor kring det. Jag funderade på att skita i det. Men jag markerar genom att sitta och prata med er.

Vad säger du om att Ryssland får arrangera VM?

– Det är en fråga helt för sig. Men jag tycker att det är otroligt viktigt att man tar ställning. De individuella idrottarna, som har haft det här som sitt stora mål, ska inte behöva straffas genom en bojkott – för idrotten är det mest förbrödrande och försystrande som finns när man tänker på att olika religioner och människor från hela världen kommer tillsammans och tävlar, men ändå är vänner efteråt.

Du är alltså inte för en bojkott av VM och OS i Ryssland?

– Nej, däremot tycker jag att det är fantastiskt när individer gör skillnad. På förbunds- och regeringsnivå måste man markera. Bojkott är inte rätt väg, men man måste markera starkt.

”Ny kärlek till friidrotten”

Kajsa Bergqvist är van vid att vara i hetluften när det är VM. Först som friidrottare, på senare tid som expert.

Hur känns det att inte få vara expert eftersom det är TV4 som sänder VM?

– Det ska bli skönt det också. Det jag kommer sakna är att se allt med expertögon, eftersom man suttit med i sändningarna från morgon till kväll. Nu kommer jag sitta på läktaren, det blir annorlunda.

Saknar du att vara i hetluften?

– Ja, det finns stunder då jag saknar att vara ute på banan, men jag börjar vänja mig. Det är sex år sedan jag la av och direkt efteråt ville jag ha lite distans från allt. Men de senaste åren har jag varit med som expert i SVT. Då har jag fått en ny kärlek till friidrotten.

Källa

Translate

Always in my heart

Presentation

Välkommen till Sveriges enda blogg om Larry Stylinson!

Jag heter Sandra och är 19 år, jag har ett stort intresse för människor och våra skillnader och likheter. 
Visa min presentation

Sanningen om Larry Stylinson

Larry Stylinson - Är namnet för romansen mellan Louis Tomlinson och Harry Styles från One Direction. One Direction var med i X-Factor 2010 där de kom på tredje plats. Namnet kom från början när flera fans märke att Louis och Harry var närmare än de andra killarna.(Liam,Niall och Zayn) Först var det ett 'bromance' namn, att de bara var jättenära vänner men sedan började vissa av fansen märka att det fanns mer under ytan. Och då splittrades fandomen i två delar de som såg deras kärlek och de som trodde på lögnerna. Larry shippers kallas vi som såg, trodde och stöttade deras kärlek. 

Omröstning

Har du lärt dig något nytt här?
 Ja
 Nej

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Kategorier

Letar du efter något speciellt?

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tips

Racing Extinction Se här med svensk text: https://nyafilmerhd.com/racing-extinction/

Böcker

Catch My Breath 

En fantastisk bok som du behöver läsa om du är ett fan av One Direction så att du lättare ska kunna förstå deras liv.

Veckans Musik

Hjälp till!

Home.     


Skapa flashcards